La representació del model de negoci amb el Model de Negoci SCOPE s’estructura en tres grans blocs fortament relacionats: base, enginy i únic. Més enllà de la lògica de negoci (el bloc enginy), es busca facilitar la coherència amb els fonaments de l’empresa (el bloc base), així com la gestió estratègica i posicionament (el bloc únic).
L’alineament dels elements principals que integren una organització és un determinant d’èxit molt important. El SCOPE treballa aquests tres blocs simultàniament per facilitar l’anàlisi i valoració d’aquest grau d’alineament i coherència.

Es tracta de tres blocs concatenats, que deriven l’un de l’altre. El bloc base del Model de Negoci SCOPE concentra els fonaments que han fet néixer l’empresa, les motivacions i grans objectius. Per poder arribar a bon port, és imprescindible que aquests fonaments es tradueixin en una lògica de negoci que permeti assolir aquests objectius generant uns ingressos per finançar l’activitat (com a mínim): el bloc enginy. Finalment, ens cal ser capaços de perdurar en el temps i per tant gestionar bé els nostres ingredients secrets, així com el nostre posicionament i avantatges competitives, cosa que es representa en el bloc únic.
El bloc base del SCOPE està format per tres components que representen aquests fonaments de l’organització:
- Missió: allò que dóna sentit a l’empresa, les motivacions últimes (per a què?).
- Visió: allò que volem que sigui la nostra empresa a uns 5 anys vista (ambiciós però factible).
- Valors: els principis que millor representin la nostra manera de treballar i fer camí (pocs i clars).
El bloc enginy del Model de Negoci SCOPE l’integren deu components que representen la lògica de negoci. El component central és el producte, i a partir d’aquí hi ha components d’organització interna (actius i operacions), de mercat (canal, màrqueting, beneficis, client), econòmico-financers (costos i ingressos), i de col·laboració (aliances).
El bloc únic del SCOPE està format per dos components per representar allò que ens fa singulars, diferents i millors:
- Intern: els nostres ingredients secrets que ens aporten barreres d’entrada i “drivers” pel creixement (avantatges competitives).
- Extern: el nostre posicionament tant en les ments dels nostres clients, com a nivell competitiu en el nostre mercat.
Tractant aquests tres blocs simultàniament, ampliem l’abast (o scope) de la representació del model de negoci sense penalitzar la claredat i simplicitat. I això ens permet facilitar la coherència i solidesa en les decisions del nostre projecte emprenedor o bé en la gestió de la nostra empresa.
Gràcies.
Deixa un comentari